Fremtiden for Apple, og lidt om fremtidens mobilafregning

Apples iPhone 5 er landet og af en grund på tide at kigge på de indtryk folk har fået, og så på de fejl der har forekommet ved iPhone. Til at starte med skal folk huske på at en mobiltelefoner i dag er et meget avanceret stykke elektronik, derfor er det umuligt at fremstille en en ny mobil uden fejltagelser.

Dog når det omhandler Apple fremkommer alle fejl i lyset, pga. det høje salgstal. Den første weekend Apple iPhone 5 blev solgt i butikkerne i USA blev der solgt omkring 5 millioner enheder. Senere er der set kritik, og det er den kritik vi vil undersøge nærmere her.

Malingen skaller af

2 specifikke ting er blevet nævnt der har fået rigtig meget opmærksomhed.  Den ene er malingen der skaller af, og derfor skaller af. Det andet er kort featuren i Apple’s nye iOS, som mildest talt er dårlig. Mange brugere har faktisk udmeldt om at malingen var ved at skalle af allerede da de fik iPhone 5, og det er noget som Apple tog fat i hurtigt og er i gang med at udbedre. Krav til foxcon, som fremstiller telefonerne, er blevet markant øget, der i første omgang førte til fyringer, pga. de store forventninger til medarbejderne.
Den dårlige maling flade bliver der styr på, og vi tror at kortfunktionen også enten bliver skrottet, eller forhåbentligt meget forbedret.

Læs flere mobilnyheder på Mobiloginternet

Det nye lille simkort giver problemer

Med Apple iPhone 5 fulgte der også en ny slags simkort til mobiltelefoner. Det vil betyde at når du bestiller et nyt mobilabonnement, skal skal du sikrer dig at bestille korrekt størrelse simkort til mobiltelefoner. Den formindskede type simkort til mobiltelefoner er nano-simkortet. Det dårlige ved simkortet er at det er ca. 15 procent tyndere i forhold til andre slags simkort til mobiltelefoner. Dette betyder at mange udbydere af mobilabonnementer er imod Apple, da simkortet skal bestilles præcist til Apple iPhone 5.
Mobilproducenterne skal naturligvis optimere batteritid, størrelse og ydeevne på smartphones, dog er det ikke smart at simkort til mobiltelefoner bliver specifik for enkelte mobiltelefoner. Et mobilabonnement bør kunne bestilles sådan det simkort til mobiltelefoner man modtager virker til alle mobiler. Det er vigtigt at mobiltelefon producenter følger noget fælles standarder både for simkort til mobiltelefoner og for 3G/4G frekvenser.

Salgstal er spændende

Det er spændende at følge salgstallene for Apple iPhone 5. Samsung er nu blevet Apples største smart mobil markedet og har virkelig fået medieomtale. Samsung sælger også mega mange mobiltelefoner pga. at de modsat Apple ikke binder deres kunder med deres styresystem. Med en mobiltelefon fra Samsung folk ikke anvende specifikke apps for at overføre filer og folk kan nemt bruge de apps folk ønsker. Her er Apple iPhone 5 langt mere lukket.

Læs også: Apple vil flytte arbejdspladser fra Kina

Apple iPhone 5 bliver også forhandlet rigtig meget på design og brand, hvor andre mobiler bliver solgt på ydeevne. Det er spændende at se om den store Apple iPhone 5 fanskare bibeholder den store interesse for brandet og de fremtidige design.

Et kig på hvordan fremtiden muligvis ser ud for afregningen på mobilabonnementet

Fremtiden indenfor for abonnementer til mobilen er prisbillig betaling, dette giver betaling hvor der betales et fast beløb pr. måned for et forudbestemt taleforbrug, SMS forbrug og data mængde. Denne type for betaling har i lang tid været mulig hos de mindre mobilselskaber, men meget tyder på at de større teleselskaber nu også starter på at give forbrugere mulighed for denne type for abonnementer.

Det store spørgsmål lyder så om det kommer til at gøre markedet for mobiltelefoni gennemskueligt for gennemsnits danskeren og om det resultere i billigere priser.  ser det endnu mere nemt ud, frem for mobiltelefon abonnementer hvor man betaler pr. minut, men hvor der er nogle andre ekstra omkostninger og  takster der vil gøre det billigere eller dyrer.
Trods dette er det ikke helt så simpelt. Når mobilselskaberne med tiden tilbyder såkaldt flat rate på abonnementet ønsker teleselskaberner stadig at forhøje deres profitabilitet så meget som de kan og en af de metoder er massiv overtaksering hvis du  hvad ens mobilabonnement inkludere. Har du eksempelvis et mobiltelefon abonnement der tilbyder 5 timers taleforbrug på månedsplan og du anvender mere – f.eks. 8 timer, skal du afregne for de ekstra 3 timer, og det er her overtakseringen kommer ind i billedet.

Selskaberne tror på at du som dansk forbruger ikke får taget det helt rigtige mobilabonnement og derfor tit kommer til at skulle betale en relativ stor regning på de minutter, tekst beskeder og datatrafikken der ikke er inkluderet i dit abonnement til mobilen.
Som udgangspunkt ser det ud til at vi får et overskueligt mobilmarkedet, men dette er altså ikke helt sandt, dog selvom det som udgangspunkt ser ud til vi får mere gennemskuelighed og måske også billigere mobilabonnementer, så sandheden er det altså ikke helt.

Hvis vi tager ”JA hatten” på er der kommet ny lovgivning omkring mobiltelefoni priser på både taletid, men også datatrafik når du opholder dig i udlandet og bruger din mobil tlf. med dit danske abonnement til mobilen. Det betyder der i dag er kommet en grænse for hvor meget du skal betale, og det er ret sikkert at vi ikke har set det sidste på den front endnu.
Mobildata boomer nærmest hver måned, og flere får mobiltelefoner der kan anvendes til e-mail, til facebook og surfing på nettet via mobilen, og des flere brugere, des større volume. Som markedet bliver større er det mere interessant at konkurrere for at få kunder, og herved kommer der med sikkerhed fald i prisen på data til mobilen.

Læs mere på http://techdk.blog.com

Leave a Comment

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *